3. De reis

Om met een gerust hart te vertrekken is het belangrijk te weten hoe u van uw woning naar uw vakantiebestemming komt. Ook is het zinvol alle tijden die daarbij van belang zijn op een rijtje te hebben.

Onderstaande informatie is vooral afgestemd op mensen die een vliegvakantie hebben geboekt, maar op een aantal punten zeker ook van toepassing voor vakantiegangers die op een ander manier reizen. In veel gevallen zijn links naar de website van Schiphol opgenomen, indien u van een andere luchthaven vertrekt, controleert u dan voor de zekerheid via internet de mogelijkheden van die locatie.

Online inchecken

Voordat u daadwerkelijk op pad gaat kunt u in veel gevallen thuis inchecken via uw computer. Niet alle luchtvaartmaatschappijen en luchthavens maken dit mogelijk, maar het aantal dat deze service biedt is groeiende. Afhankelijk van uw bestemming en de vliegmaatschappij kunt u inchecken vanaf 30 dagen tot 2 uur voor vertrek. Als u van deze optie gebruik wilt maken is het zinvol bijtijds te controleren of en zo ja, vanaf wanneer, deze mogelijkheid voor u openstaat. Een voordeel van het vooraf inchecken is dat u minder lang in de rij hoeft te staan op het vliegveld en dat u uw eigen stoel(en) kunt kiezen voor zover nog beschikbaar. Hoe vroeger u erbij bent, des te meer keuze in stoelen heeft u. Nadat u uw keuze heeft bepaald print u uw instapkaart(en)/boardingpas(sen) en voegt deze bij uw reisdocumenten. Als u op het vliegveld bent hoeft u slechts uw ruimbagage af te leveren bij de drop-off balie. Reizigers die alleen handbagage meenemen kunnen direct doorlopen naar de gate.

Transport van huis naar luchthaven

U kunt op diverse manieren van uw huis naar het vliegveld komen. Als u met uw eigen auto gaat kunt u gebruik maken van de mogelijkheid bij de luchthaven lang te parkeren. Ook kunt u door anderen met de auto worden gebracht en afgezet in de daarvoor bestemde drop-off zone van het vliegveld. Als u een vroege of zeer late vlucht heeft moet u zich realiseren dat een deel van de treinen, bussen of trams op het door u gewenste moment niet rijdt of met een zeer lage frequentie. Meestal kunt u ook per speciale taxi naar de luchthaven. Regelt u dit vooral tijdig. In alle gevallen is het belangrijk om een ruime tijd in te plannen voor uw transport van huis naar het vliegveld, zodat u niet het risico loopt te laat te komen en uw vlucht te missen.

Parkeren bij de luchthaven

Als u met uw eigen auto naar het vliegveld bent gegaan kunt u deze daar gedurende uw vakantie parkeren, het zogenaamde lang parkeren. De parkeervelden daarvoor liggen over het algemeen vrij ver van de luchthaven af, maar bijvoorbeeld op Schiphol is er een shuttledienst naar de vertrekhallen. De mogelijkheden en kosten variëren per vliegveld, op Schiphol is het bijvoorbeeld ook mogelijk om in een goed beveiligde parkeergarage te parkeren. Via internet kunt u de informatie vinden die voor u van toepassing is. Houdt u rekening met de kosten die aan het lang parkeren zijn verbonden.

Op tijd arriveren

U moet voor uw vliegreis ruim op tijd op de luchthaven aanwezig zijn. Vaak wordt 2 tot 2,5 uur voor vluchten binnen Europa als richtlijn gehanteerd en 3 à 3,5 uur voor reizen daarbuiten. Over het algemeen sluiten de incheckbalies een half uur voor vertrek. Ook als u online heeft ingecheckt is het verstandig om goed de tijd te nemen, zeker in de schoolvakanties. Bij onder andere Schiphol zijn de afstanden naar de gate flink groot en neemt de wandeling daarnaartoe veel tijd in beslag. Als u naar bepaalde bestemmingen vliegt zoals Israël en de Verenigde Staten is de veiligheidscontrole intensiever en duurt dus langer; houdt u daar rekening mee. Over het algemeen zult u van uw reisaanbieder te horen krijgen hoe laat u geacht wordt aanwezig te zijn. Zeker indien u een last minute reis heeft geboekt en u de tickets op de luchthaven moet afhalen, is het belangrijk ruimschoots op tijd te zijn. Calculeert u in dat u te maken kunt krijgen met files, vertragingen van het openbaar vervoer of het te laat komen van de (luchthaven)taxi. Het kan zijn dat uw vlucht vertraging heeft. Als u niet al te ver van het vliegveld af woont is het handig om dat op teletekst of internet te checken. U kunt dan met een eventuele wezenlijke vertraging rekening houden. Veel maatschappijen verlenen tegen geringe betaling de service om u via een sms van de actuele situatie op de hoogte te houden. U kunt dit vaak aangeven bij uw boeking.

Procedure vliegveld van vertrek

Nadat u bij het vliegveld bent aangekomen moet u een aantal procedures doorlopen. Bij Schiphol zijn daarvoor drie vertrekhallen, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Voor onder meer BMI en Lufthansa moet u in vertrekhal 1 zijn, voor onder andere KLM, Air France en Northwest Airlines in vertekhal 2 en als u met bijvoorbeeld TUIfly, British Airlines, Easyjet, Martinair, Transavia, Corendon Airlines of US Airlines vliegt wordt u in vertrekhal 3 verwacht.

  • Het eerste dat u moet doen is inchecken, tenzij u dat al online heeft gedaan. Op de informatieschermen die overal op de luchthaven hangen kunt u naast de verwachte vertrektijd van uw vlucht ook het balienummer vinden waar u kunt inchecken. In een steeds groter aantal gevallen zult u via een selfservice incheckautomaat moeten of kunnen inchecken. U heeft daarvoor uw paspoort, frequent flyer kaart, e-ticketnummer of boekingscode nodig en krijgt als de procedure doorlopen is uw boardingpas. Daarop staat uw stoelnummer vermeld en de gate waar u zich moet melden met het tijdstip waarop u dat uiterlijk moet doen.
  • Na het inchecken kunt u bij een bagage-afgiftepunt uw koffers afgeven.
  • Als u uw ruimbagage heeft ingeleverd moet u uw instapkaart en paspoort/ID-kaart bij de hand houden want dan krijgt u een paspoortcontrole. Voor de diverse bestemmingen en nationaliteiten zijn verschillende loketten. Sinds maart van 2012 wordt op Schiphol een proef gedaan met een zelfservice paspoortcontrole.
  • Als u naar een Schengenland vliegt volgt hierna de veiligheidscontrole, waarbij zowel uzelf als uw handbagage wordt gecontroleerd. Voor de overige reisbestemmingen wordt deze check bij de gate uitgevoerd (Bij 5. Handbagage kunt u zien welke voorwerpen niet zijn toegestaan als handbagage). Een instructiefilm van Schiphol.nl toont u hoe deze procedure in zijn werk gaat.
  • Na de identiteitscontrole/veiligheidscontrole bevindt u zich in het winkelgebied. Afhankelijk van uw bestemming kunt u volledig of gedeeltelijk tax free shoppen. Bij het afrekenen moet u uw boardingpas laten zien. Onderweg naar de gate komt u ook eet- en drinkgelegenheden tegen.
  • In sommige gevallen na een lange wandeling arriveert u bij de gate waar u aan boord kunt gaan. Deze instapprocedure neemt afhankelijk van de grootte van het toestel en de bestemming flink wat tijd in beslag, vandaar dat u bijvoorbeeld voor intercontinentale vluchten wel 80 minuten voor vertrek ter plekke moet zijn. Voor een reis binnen de Schengen-landen vindt geen nadere veiligheidscheck aan de gate plaats, voor de overige bestemmingen wel. Bij het boarden krijgen bepaalde categorieën mensen voorrang, zoals degenen die business class vliegen, mensen met jonge kinderen en frequent flyers.

Bagage inchecken

Op de informatieschermen ziet u waar u uw bagage kunt inchecken. Dat is meestal dezelfde balie als waar u zelf kunt inchecken. Als u in vertrekhal 2 of 3 bent, kunt u voordat u uw bagage afgeeft deze laten sealen in folie. Uw bagage is daarmee geheel afgesloten op eventuele wieltjes en de handvatten na. Op die manier verkleint u het risico van diefstal, smokkelen of openspringen. Als u naar de Verenigde Staten reist kan de sealing in verband met veiligheidscontroles worden opengemaakt. Ook het inchecken van uw bagage is bijvoorbeeld op Schiphol in een aantal gevallen geautomatiseerd. Als u moet overstappen wordt uw ruimbagage meestal gelabeld met de eindbestemming en wordt deze automatisch overgebracht naar uw volgende vlucht. In een aantal gevallen zult u echter na uw eerste vlucht uw bagage moeten ophalen en opnieuw inchecken voor uw transfervlucht.

Bekijk in de volgende hoofdstukken van onze reisinformatie een uitgebreid overzicht van regels waar uw bagage en handbagage aan moet voldoen.

Procedure vliegveld van aankomst

  • Op het vliegveld waar u aankomt gaat u allereerst uw bagage ophalen. Via schermen kunt u zien waar de koffers van uw vlucht terechtkomen.
  • Als u alle bagage heeft gaat u verder naar de paspoort- (en visum)controle en de douane.
  • Meestal is er een douanepost voor mensen die iets aan te geven hebben en voor hen die dat niet hoeven. In veel gevallen heeft u tijdens de vlucht een douaneformulier moeten invullen waarin geïnventariseerd wordt wat u bij zich heeft. Dit formulier moet u bij de douane inleveren.
  • Als u een zogenaamd Visa on Arrival wilt hebben (een visum dat u bij aankomst in het land van bestemming koopt) moet u dat regelen bij de paspoortcontrole. Houdt u er rekening mee dat u daarvoor geld beschikbaar heeft.
  • Veel accommodaties zorgen voor transfer van het vliegveld naar het hotel/appartement. De afspraken daarover staan in uw reisbescheiden. Veelal zult u in de aankomsthal iemand, bijvoorbeeld de reisleider zien met een bord met ofwel uw naam, ofwel die van de accommodatie. Als u vooraf een auto gehuurd heeft volgt u de instructies die op uw bevestiging staan. Voor het ter plekke huren van een auto kunt u bij vrijwel alle grote vliegvelden terecht. Ook taxi’s staan bij alle luchthavens tot uw beschikking om u naar uw accommodatie te brengen. In sommige landen moet met de taxichauffeur worden onderhandeld over de prijs. Zorgt u dat u voldoende geld bij zich heeft voor het transport naar uw hotel.

Waar is uw accommodatie?

Het is belangrijk dat u het adres en eventuele telefoonnummer van uw accommodatie op zak heeft. Zeker indien u per taxi of huurauto gaat is het goed om van te voren Google Maps te bestuderen en eventueel een uitdraai mee te nemen. De optie van Google Streetview waarmee u de situatie ter plekke op ooghoogte kunt bekijken kan u behulpzaam zijn bij het vinden van uw bestemming. Mogelijk heeft u navigatie-apparatuur meegenomen die in het land van bestemming werkzaam is, of zit dit hulpmiddel in uw huurauto, dan kunt u daarvan natuurlijk ook gebruik maken. Zelfs indien uw touroperator het transport regelt kant het geen kwaad als u zich van tevoren wat oriënteert.

  • In sommige gevallen is het sleuteladres op een andere locatie dan uw accommodatie. Als dat ver weg is, laat een eventuele taxichauffeur dan op u wachten en u ook van het sleuteladres verder brengen.
  • Niet alle recepties zijn 24 uur per dag open en het kan zijn dat u aankomt op een moment dat op het sleuteladres of bij de receptie van uw accommodatie niemand aanwezig is. Probeert u voorafgaand aan uw vertrek daaromtrent zoveel mogelijk informatie te krijgen.

De terugreis

  • In een aantal gevallen moet u uw terugvlucht tijdens uw vakantie nogmaals bevestigen. U krijgt dat te horen, vergeet u dat dan niet te doen.
  • Ook kunt u in een aantal gevallen, net als bij uw heenreis, als u dat wilt van tevoren online inchecken.
  • Als u veel souvenirs gekocht heeft, controleert u dan of uw bagage niet boven het maximale gewicht uitkomt en pakt u anders eventueel wat zaken extra in uw handbagage.
  • Zorgt u dat u tijdig uw transport van uw accommodatie naar het vliegveld van vertrek geregeld heeft. Belangrijk is ook dat u op tijd op de luchthaven aanwezig bent (houdt u bijvoorbeeld rekening met het inleveren van uw huurauto).
  • Regel van tevoren uw transport van de luchthaven naar uw huis, tenzij u met uw eigen auto gaat. Als u met openbaar vervoer wilt reizen, checkt u dan of op het tijdstip van aankomst er wel verbindingen naar uw huis zijn. Zorgt u er ook voor een OV-kaart bij u te hebben.

Minder-validen op het vliegveld

Verschillende luchthavens bieden allerhande service aan minder-validen. Op Schiphol bijvoorbeeld kunt u begeleiding krijgen als u moeite heeft met lopen of in een rolstoel zit, maar ook als u slecht ziet of slecht hoort. U kunt op Schiphol op de parkeerplaatsen P1 t/m 3 terecht bij speciale gehandicaptenparkeerplaatsen als u in het bezit bent van een gehandicaptenontheffing. In een aantal gevallen zult u door daarvoor bestemd personeel vanaf uw parkeerplaats naar uw vliegtuig worden begeleid en andersom. Deze service is uitsluitend bedoeld voor passagiers. Op Schiphol zijn overal gratis rolstoelen beschikbaar, ook bij de parkeerplaatsen P1 en P2. Als u assistentie nodig hebt is het van belang dat u bij uw boeking dat laat weten aan uw reisagent of luchtvaartmaatschappij.

Mensen met kleine kinderen/kinderwagens

Als u met kleine kinderen reist is het zinvol om op de hoogte te zijn van de volgende zaken. Ten eerste worden bij veel luchtvaartmaatschappijen verschillende tarieven gehanteerd voor kinderen. Vaak voor kinderen tot twee jaar (zonder een eigen stoel) en voor kinderen van twee tot twaalf jaar. Bij heel wat maatschappijen kunt u naast een wieg, speciale kinderpakketten krijgen en ook kindermaaltijden. Deze moet u dan wel van tevoren reserveren. Als uw kind nog in een kinderwagen of inklapbare buggy zit, dan kunt u deze meestal meenemen tot aan de gate. Daar zorgt iemand van het grondpersoneel ervoor dat de wagen in het ruim wordt geplaatst en normaal gesproken staat hij dan alweer voor u klaar als u uitstapt. Over het algemeen krijgen mensen met kleine kinderen voorrang bij het aan boord gaan van het toestel.

Huisdieren mee op vakantie

Bij een aantal accommodaties is het toegestaan (vaak na vooraf aangevraagde toestemming) om sommige huisdieren mee te nemen. Als u met uw kat, fret of hond op reis gaat heeft u een dierenpaspoort en een chip nodig. Deze kunt u via de dierenarts verkrijgen. De regels voor reizen met huisdieren zijn afhankelijk van uw bestemming. De Rijksoverheid heeft een informatiesite over reizen met huisdieren waar nadere tips en regels voor het reizen met allerhande dieren te vinden zijn.

Als u uw huisdier mee op vliegreis wilt nemen zijn daar in principe drie manieren voor: in de cabine, in het ruim of met een aparte vlucht. De meeste maatschappijen staan het vliegen in de cabine niet toe. Zij die dat wel doen hanteren daarvoor strenge regels. Neemt u tijdig contact op met uw maatschappij als u van plan bent een huisdier mee te nemen. Als zij de mogelijkheid bieden krijgt u te horen wat u allemaal moet regelen en wat de procedures van bijvoorbeeld het aan boord gaan zijn.

Lees het volgende hoofdstuk: 4. Bagage

Het Royal Reisinformatie Dossier

Wilt u het meeste plezier aan uw vakantie beleven en dus niet voor verrassingen komen te staan omdat u iets vergeten bent? De reisinformatie van Royal kan u behulpzaam zijn bij een goede voorbereiding.

1. Documenten

Van belang is dat u de meest essentiële documenten tijdig op orde heeft en dat u ze veilig bewaard.

2. Geld

Van belang is dat u voor vertrek al uw geldzaken op orde heeft, dat u weet hoe u op locatie voornamelijk wilt betalen en welke muntsoort daar geldt.

3. De reis

Bij de reis van huis naar uw accommodatie komt heel wat kijken, zoals lokaal transport, diverse incheckmethodes en de procedures op de luchthaven.

4. Bagage

Zorgt u voor een functionele, veilige koffer en houdt u bij het pakken rekening met de voorschriften.

5. Handbagage

Houdt u bij het samenstellen van uw handbagage rekening met de regelgeving en denkt u bovendien aan zaken die u onderweg nodig heeft of die de reis voor u aangenamer maken.

6. Digitaal

Benut op vakantie de digitale mogelijkheden, maar houdt daarbij rekening met de internationale bel- en internetkosten en vergeet de randapparatuur, inlogcodes en verzekering niet.

7. Gezondheid

Zorg dat u op vakantie gezond blijft door de geldende adviezen op te volgen en de juiste middelen mee te nemen, vergeet daarbij uw huisdieren niet.

8. Veiligheid

Zorg dat u tijdens uw vakantie niet hoeft te vrezen voor uw gezondheid of spullen door het nemen van maatregelen en het aanpassen van uw gedrag.

9. Verzorging

Benut de mogelijkheden van het economisch inpakken van uw verzorgingsspullen.

10. Kleding

Neem kleding mee voor verschillende situaties.

11. Entertainment

Als u voldoende entertainment meeneemt en vooraf de mogelijkheden op locatie bestudeert kunt u optimaal genieten van alle vakantiemogelijkheden.

12. Eten en drinken

Let u in het buitenland bij het bereiden van maaltijden en uit eten gaan op de hygiëne en neemt u slechts goed houdbare producten van huis mee die ter plekke niet verkrijgbaar zijn.

13. Verzekeringen

Ga tijdig na welke risico’s u op reis loopt, waarvoor u al verzekerd bent en welke verzekeringen met hun specifieke dekkingen u aanvullend wilt afsluiten.

14. Autorijden

Stel u tijdig op de hoogte van de verkeersregels die gelden in het land van bestemming (en onderweg) en zorg dat u de verplichte artikelen mee heeft.

15. Thuissituatie

Zorg dat u thuis alles goed georganiseerd achterlaat als u op vakantie gaat.

16. Mindset

Besef wat het inhoudt om gast in een ander land te zijn en stel een programma samen om het optimale uit uw vakantie te halen.