Veelgestelde Vragen

Over Royal

Waarom zijn de vakanties op Royal.nl goedkoper dan op andere reissites?

  1. Royal.nl werkt samen met ruim vijftig Duitse touroperators die hoge vroegboek-, lastminute-, familie- en kinderkorting bieden.
  2. Veel Duitse touroperators bieden pakketreizen aan op basis van dag-actuele prijzen, waarbij zij topaccommodaties combineren met goedkope vluchten van bijv. Easyjet, Ryanair of Transavia.
  3. Vliegen is doorgaans mogelijk vanaf alle Nederlandse luchthavens: Schiphol, Eindhoven, Rotterdam, Groningen en Maastricht. Vertrek vanaf grensluchthavens als Düsseldorf, Keulen, Weeze en Münster is in veel gevallen voordeliger.
  4. In Nederlandse schoolvakanties is het prijsvoordeel nog groter als de vakantieperiode afwijkt van die in Duitsland.
  5. Royal.nl brengt nooit toeslagen of boekingskosten in rekening.

Wie is Royal.nl en wat zijn uw reisgaranties?

Reisbureau Poot verzorgt de afhandeling van alle via Royal.nl geboekte reizen. Reisebüro Poot GmbH is een groot reisbureau, dat in 1967 opgericht en gevestigd is in Emmerich (am Niederrhein), vlak over de Nederlandse grens. Het staat bekend vanwege de uitmuntende service. Door de ligging boeken veel Nederlanders en Belgen die in dit grensgebied wonen, hier jaarlijks hun reizen bij Duitse touroperators. Alle medewerkers van het reisbureau spreken Nederlands en kennen uw wensen als geen ander.

Voor elke op Royal.nl geboekte reis wordt een verzekeringsbewijs verstrekt (Sicherungsschein). Dit bewijs biedt een dekking vergelijkbaar met de dekking van het Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) in Nederland. Elke Duitse touroperator is wettelijk verplicht tot het verstrekken van dit verzekeringsbewijs. Hierdoor zijn uw zekerheden (bijv. in het geval van financieel onvermogen van een touroperator) altijd gegarandeerd.

De touroperators waar Royal.nl mee samenwerkt (Neckermann, TUI, Thomas Cook, Alltours, Corendon, etc) zijn geselecteerd op kwaliteit en veelal aangesloten bij de DRV (de Duitse evenknie van de ANVR). Reisbureau Poot is lid van Duitslands grootste inkoopvereniging RTK en de Quality Travel Alliance waarin ruim 7.000 reisbureaus participeren.

Lees hier meer over Royal en Reisbureau Poot.

Over de reizen

Welke nationaliteiten treft u in de aangeboden accommodaties?

Bron: Gelicenseerd door Royal Vakanties

Het accommodatie-aanbod op Royal.nl komt grotendeels overeen met het aanbod van andere reis- en hotelsites. Naast veel Nederlanders en Belgen treft u uiteraard ook o.a. Duitse, Engelse en Franse gasten. Neem bij twijfel contact op met service@royal.nl.

Zijn transfers naar de accommodatie en luchthaven inbegrepen?

Bron: Gelicenseerd door Royal Vakanties

Bij pakketreizen zijn transfers automatisch inbegrepen. Indien dit niet het geval is wordt dit vermeld bij de bijzonderheden van de aanbieding en op de boekingspagina ('Informatie van de touroperator').

Boekt u een aanbieding zonder transfer, dan kan Reisbureau Poot voor u bekijken of privé- of taxitransfers tegen meerprijs gereserveerd kunnen worden. Na uw boeking neemt Reisbureau Poot tijdens kantooruren contact met u op.

Wat is de officiële beschrijving van de verschillende kamertypes?

De officiële beschrijving van kamertypes wordt uitsluitend weergegeven in de Duitstalige touroperatoromschrijvingen die bij de aanbiedingen worden getoond. Onderstaande informatie is niet juridisch bindend, maar geeft u wel een algemeen beeld van de indeling van de kamertypes:

  • Tweepersoonskamer; kamer met een tweepersoonsbed of twee losse bedden. In een aantal gevallen zijn extra bedden voor 1 of 2 kinderen beschikbaar.
  • Familiekamer; een kamer met slaapruimte voor minimaal 3 personen, waaronder 2 volwassenen. Een familiekamer heeft 1 of 2 slaapkamers.
  • Studio; enkele kamer met een bed voor 1 of 2 personen en met een kleine keuken.
  • Appartement; woonkamer, slaapkamer en keuken. Een appartement heeft 1 of 2 slaapkamers.
  • Junior Suite; een kamer met bedden, een tafel en stoelen.
  • Suite; een aparte woonkamer en slaapkamer. Een suite heeft 1 of 2 slaapkamers.
  • Maisonnette; een appartement met minstens 2 niveaus.
  • Bungalow; een appartement, meestal geschakeld.
  • Meerkamerappartement; een appartement voor 3 of meer personen met meerdere kamers.

Waarom worden de touroperator-omschrijvingen in het Duits weergegeven?

Het is een wettelijke verplichting bij iedere aanbieding exact de reisbeschrijving van de betreffende touroperator te tonen. Alleen deze beschrijving is wettelijk bindend. Mocht u vragen hebben over deze teksten dan kunt u altijd bellen met 0049 2822 92 3666.

Hoe boekt u meer dan één kamer?

Momenteel kunt u via ons systeem maximaal één kamer tegelijk boeken. Als u met kinderen reist (bijv. 2 volwassenen, 3 kinderen) dan worden uitsluitend accommodaties getoond die dit reisgezelschap ondersteunen. Wilt u twee of meer kamers boeken, mail dan de link met de prijs die voor één kamer wordt getoond naar service@royal.nl. Reisbureau Poot kijkt dan of een boeking met meerdere kamers kan worden gemaakt. Vergeet in de mail niet uw naam, reisgezelschap en telefoonnummer te vermelden.

Wat is Ultra All Inclusive?

Dit verschilt per accommodatie. Over het algemeen zijn diverse extra's inbegrepen die niet tot de 'gewone' all-inclusive behoren. Denk aan snacks, ijsjes en bepaalde dranken, maar ook faciliteiten zoals massages en watersporten. In de Duitstalige touroperatoromschrijvingen die bij de aanbiedingen worden getoond leest u meer specifieke informatie over Ultra All Inclusive.

Kunnen vliegtijden na de boeking nog wijzigen?

Ja, want vliegtijden zijn altijd onder voorbehoud. Volgens het in Europa geldende reisrecht tellen de dagen van vertrek en terugreis niet als reisdagen. Als u vroeg heen of laat terug vliegt telt dit daarom als extra vakantietijd waarop u geen rechtelijke aanspraak heeft. Wordt een reis verplaatst van de ochtend naar de avond, dan is schadevergoeding volgens het reisrecht uitgesloten. De redenen voor wijziging van vliegtijden zijn veelzijdig en vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de reisorganisator. Reisbureau Poot doet in dergelijke gevallen als bemiddelaar haar uiterste best voor u, maar kan zelf geen directe invloed uitoefenen.

Hoe dienen de namen van reizigers te worden ingevoerd?

U dient de eerste voornaam en de volledige achternaam van de reizigers te gebruiken, precies zoals deze zijn weergegeven op uw paspoort of ID-kaart. Gebruik geen roepnaam of voorletter maar alleen de eerste officiële voornaam. Voorbeeld: Hendrikus Antonius Gerardus, die Anton wordt genoemd, moet als Hendrikus worden opgegeven. De achternaam moet de familienaam zijn die u bij uw geboorte kreeg en niet de eventueel van uw partner aangenomen naam. Voorbeeld: Linda Bruin-Kok of Linda Kok e/v Bruin moet worden opgegeven als Linda Kok. Controleer de gegevens goed want wijzigingen achteraf kunnen hoge kosten veroorzaken.

Bevestiging & Controle

Wat te doen indien u een fout heeft ontdekt in uw boeking?

U ontvangt direct na uw boeking een bevestiging per e-mail. Controleer uw gegevens zorgvuldig. Ziet u een fout? Bel dan zsm met 0049 2822 92 3666 en mail naar service@royal.nl.

Wanneer ontvangt u de bevestiging van uw boeking?

Nadat uw boeking is verzonden ontvangt u een bevestigingsmail en wordt u binnen de openingstijden van Reisbureau Poot gebeld. De boeking wordt dan met u doorgenomen en eventuele vragen worden beantwoord. Boekt u op zondag of 's nachts, dan wordt u de volgende dag gebeld. Bij grote drukte kan het voorkomen dat dit (een werkdag) later wordt. Vanzelfsprekend ontvangt u een gedetailleerde bevestiging van uw boeking.

Is het mogelijk de naam van een reiziger na de boeking nog te wijzigen of een vervangende persoon te benoemen?

Voor pure pakketreizen is dit in veel gevallen mogelijk maar dient u rekening te houden met wijzigingskosten ter hoogte van €30 tot €50 (afhankelijk van de touroperator). Voor pakketreizen die op basis van actuele vliegprijzen worden samengesteld is vaak geen enkele naamswijziging mogelijk. Controleer daarom altijd uw gegevens zorgvuldig. Ziet u een fout? Bel dan zsm met 0049 2822 92 3666 en mail naar service@royal.nl. Reisbureau Poot onderzoekt dan voor u of een correctie mogelijk is.

Betaling

Hoe kunt u uw reis (aan)betalen?

Na uw boeking neemt Reisbureau Poot tijdens kantooruren contact met u op over de betaalwijze. Vrijwel alle reizen worden betaald via bankoverschrijving onder vermelding van het factuurnummer. Meestal maakt u de gelden direct over aan de Duitse touroperator. Het is ook mogelijk gebruik te maken van de bankrekening van Reisbureau Poot in Nederland of (indien u in de buurt woont) om contant te betalen bij Reisbureau Poot in Emmerich. Betalen met pinpas of creditcard is ook mogelijk, maar hieraan zijn extra kosten verbonden (1 tot 2% van de reissom).

Uiterlijk 30 dagen voor vertrek dient de reis volledig te zijn betaald. Bij Neckermann Reisen is deze termijn 42 dagen. Boekt u verder vooruit, dan is een aanbetaling van 20 tot 25% gebruikelijk. Bij 'X-SPAR Plus aanbiedingen' is de aanbetaling in sommige gevallen 40%. In uw (telefonisch) contact met Reisbureau Poot wordt dit uiteraard met u besproken.

Naar welk rekeningnummer kunt u de betaling overmaken?

Het Nederlandse bankrekeningnummer van Reisbureau Poot is NL83RABO0195282647 (Rabobank, Graafschap Zuid). De reissom wordt overgemaakt aan Reisbureau Poot onder vermelding van het factuurnummer.

Let op: van uw betaling ontvangt u geen ontvangstbevestiging. In het geval van vertraagde betaling ontstaan aanmaningskosten.

Verzekeren & Annuleren

Hoe verzekert u uw reis?

In het boekingsformulier wordt de mogelijkheid geboden voordelig een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten via onze verzekeringspartner in Duitsland (ERV). Duitse verzekeraars zijn goedkoper dan verzekeraars in Nederland. Heeft u een (doorlopende) reisverzekering bij een Nederlandse verzekeraar dan is deze ook geldig voor boekingen via Duitse reisorganisaties. Controleer wel of uw dekking voldoende is, voor veel populaire bestemmingen zoals Noord-Afrika is bijvoorbeeld werelddekking vereist.

Is annuleren of omboeken van uw geboekte reis mogelijk?

Afhankelijk van het type reis, het tijdstip van annuleren en de touroperator waar u bij boekt, worden voor annuleren of omboeken kosten in rekening gebracht. Sluit daarom altijd een annuleringsverzekering af en neem in het geval van omboeken of annuleren direct contact op met 0049 2822 92 3666.

Reisdocumenten

Wanneer en hoe ontvangt u uw reisdocumenten?

U ontvangt uw reisdocumenten na betaling van de volledige reissom circa 10 dagen voor vertrek per post. In sommige gevallen ontvangt u de documenten per mail. Tegenwoordig worden bij pakketreizen steeds vaker e-tickets verstrekt in de vorm van een pagina in het ticketboekje. Dit document kunt u samen met uw paspoort tonen aan de incheckbalie op het vliegveld waarna uw instapkaart wordt verstrekt. De reisdocumenten kunnen Duitstalig zijn. Mocht u op enig moment vragen hebben over uw reisdocumenten, neem dan contact op met 0049 2822 92 3666 of via service@royal.nl.

Wat is een e-ticket?

Een e-ticket is een elektronische ticket dat geldt als alternatief voor het papieren vliegticket. Het grote voordeel is dat e-tickets niet worden geprint maar zijn opgeslagen in de database van de luchtvaartmaatschappij, waardoor het niet kwijt kunt raken. Als u met e-ticket reist hoeft u geen papieren ticket op te halen of toe te laten sturen. Inchecken is mogelijk via internet of op de normale manier bij de luchthaven. U laat de e-ticketbevestiging (geprint of op uw smartphone/tablet) en uw geldige paspoort of ID-kaart zien waarna de instapkaart aan u wordt verstrekt.

Wat betekent 'Zug zum Flug' of 'Rail & Fly' in de reisdocumenten?

Enkele Duitse touroperators verstrekken voor alle vliegvakanties kosteloos een treinticket voor een treinreis naar de luchthaven. Let op: dit ticket is alleen in Duitsland geldig en bij vluchten zeer vroeg in de ochtend (heen) of laat in de avond (terug) zijn soms geen treinverbindingen beschikbaar. Bij grensoverschrijdende treinritten geldt het ticket uitsluitend voor het Duitse deel van de reis. Wilt u gebruik maken van het treinticket, neem dan contact op met 0049 2822 92 3666 of via service@royal.nl. Reisbureau Poot verzorgt namelijk ook de vertegenwoordiging van de Deutsche Bahn (de Duitse nationale spoorwegen).

Is een tolvignet of milieusticker noodzakelijk als u naar een Duits vliegveld rijdt?

Nee. Het tolvignet is vooralsnog uitgesteld tot tenminste 2017. Een milieusticker is alleen nodig wanneer u Duitse stadscentra bezoekt.

Hebben mijn kinderen een paspoort nodig om te reizen?

Als uw kind met of zonder u naar het buitenland reist, moet uw kind een geldig paspoort of identiteitskaart hebben. Dit geldt voor elk land van bestemming, ongeacht de leeftijd van uw kind.

De vlucht

Hoeveel bagage mag u meenemen?

Bagage is vrijwel altijd inbegrepen in de prijs van uw reis, maar de hoeveelheid is afhankelijk van de vliegmaatschappij. De toegestane bagage ('Baggage Allowance') wordt weergegeven op uw vliegticket of e-ticket. Mocht deze informatie onduidelijk zijn, neem dan contact op met 0049 2822 92 3666 of via service@royal.nl.

De toegestane bagage van de voornaamste Nederlandse, Belgische, Duitse, Engelse en Turkse vliegmaatschappijen en charters kent twee meetmethodes:

  • Weight Concept (20 kg per persoon, ook voor kinderen vanaf 24 maanden). Deze methode wordt gehanteerd door o.a. TUIfly (NL), Thomas Cook, Condor, Easyjet, Germania, Norwegian, Sun Express, Turkish Airlines, Tailwind, TAP Portugal en Germanwings (bij pakketreizen). Voor TUIfly.com, Ryanair, Transavia en Jetairfly geldt 15 kg per persoon. Bijboeken van bagage is mogelijk.
  • Piece Concept (23kg per persoon, ook voor kinderen vanaf 24 maanden). Deze methode wordt gehanteerd door o.a. Air Berlin, Lufthansa, KLM, Brussels Airlines, Air France, Delta Air, Air Europa, Iberia en United Airlines. Let op: iedere reiziger mag één stuk bagage opgeven tot max. 23kg. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan dat één stuk bagage 26kg weegt omdat een ander stuk bagage 20kg weegt.

Voor kinderen tot 24 maanden zonder eigen stoel is de bagagevrijheid per vliegmaatschappij verschillend. U kunt wel altijd gratis een buggy of Maxi Cosi of autostoeltje meenemen.

Kunt u bagage bijboeken?

Wilt u meer bagage meenemen dan zijn hier extra kosten aan verbonden. In veel gevallen is het voordeliger om vooraf bagage bij te boeken in plaats van op de luchthaven. Reisbureau Poot belt u na uw boeking (tijdens kantooruren) en kan indien gewenst bagage voor u bijboeken.

Kunt u een rolstoel, rollator of scootmobiel meenemen op reis?

Als u gebruik maakt van een rolstoel, rollator of scootmobiel, dan kunt u deze meenemen in het vliegtuig. Heeft u hier vragen over, neem dan contact op met 0049 2822 92 3666 of via service@royal.nl.

Kunt u uw sportuitrusting meenemen?

Neemt u bijvoorbeeld uw golfuitrusting mee, reken dan op extra kosten die de luchtvaartmaatschappij in rekening brengt. Heeft u hier vragen over, neem dan contact op met 0049 2822 92 3666 of via service@royal.nl.

Kunt u een vliegreis maken bij zwangerschap?

Dit is mogelijk, maar meld bij het boeken wel dat u zwanger bent. De eerste 28 weken van uw zwangerschap kunt u over het algemeen zonder problemen vliegen. Daarna vragen de meeste luchtvaartmaatschappijen om een zwangerschapsverklaring waar de uitgerekende datum op staat. Deze verklaring dient getekend te worden door de verloskundige of (huis)arts en mag niet ouder zijn dan vijf dagen. Het wordt aangeraden niet na de 36ste week te vliegen.

Is het mogelijk zitplaatsen te reserveren?

Bij de meeste lijnvluchten is dit kosteloos mogelijk. Bij de meeste chartervluchten (zoals met Air Berlin, Condor, TUIFly of Sun Express) is dit tegen betaling mogelijk. Heeft u hier vragen over, neem dan contact op met 0049 2822 92 3666 of via service@royal.nl.

Tip: Reist u met een kind onder de 23 maanden dan is zitplaatsreservering meestal kosteloos mogelijk. In sommige gevallen zijn speciale zitplaatsen met een babymandje beschikbaar waar het kind tijdens de vlucht comfortabel in kan liggen.

Zijn maaltijden of dranken bij de vlucht inbegrepen?

Duitse vliegmaatschappijen verzorgen tijdens de vlucht alcoholvrije dranken en, afhankelijk van de reisduur en het tijdstip van de vlucht, een al dan niet warme maaltijd. Alcoholische dranken zijn tegen betaling verkrijgbaar.

Na de reis

Is het mogelijk een klacht in te dienen over een accommodatie?

Hiervoor dient u onmiddellijk ter plekke contact op te nemen met de reisleiding van de touroperator/reisorganisatie (bijv. Neckermann, TUI, Alltours, Corendon, etc). In de meeste gevallen wordt tijdens uw reis een oplossing gevonden of kan een schadevergoeding worden aangeboden. Verzoek in het geval van schadevergoeding de reisleiding een schriftelijk rapport over de klacht te maken en u daarvan een kopie te verstrekken. Verzamel bovendien bewijzen zoals foto's en/of contactgegevens van getuigen. Na de reis dient u een officiële klacht met een concrete schadevergoedingsclaim te formuleren en deze direct naar de touroperator/reisorganisator te sturen.

Indien u deze documentatie voorziet van uw handtekening en uiterlijk 2 weken na uw terugkomst opstuurt naar Reisbureau Poot, dan kan het reisbureau u ondersteunen bij het vertalen van de klacht. Over het algemeen ontvangt u 4 tot 6 weken na het versturen van de klacht antwoord van de touroperator. Wordt besloten tot een financiële vergoeding dan ontvangt u in de regel een verrekeningscheque voor uw bank. Omdat het erg duur is een Duitse cheque in Nederland in te wisselen kunt u de cheque op de achterzijde voorzien van uw handtekening en opsturen naar Reisbureau Poot. De cheque wordt dan voor u verzilverd en het bedrag wordt naar u overgemaakt. Vergeet uiteraard niet uw bankgegevens door te geven.

Reisbureau Poot is de bemiddelaar tussen u en de touroperator die de reis uitvoert. Wij vragen uw begrip voor het feit dat Reisbureau Poot geen financiële toezeggingen kan doen en als bemiddelaar verplicht is tot neutraliteit. Reisbureau Poot hecht grote waarde aan uw tevredenheid en neemt klacht altijd serieus. Neem bij eventuele klachten over hun dienstverlening zonder aarzelen contact op met de (ook Nederlands sprekende) bedrijfsleider van Reisbureau Poot, dhr. Peters via 0049-2822-923618.

Wat te doen in het geval van uitval of vertraging van uw vlucht?

Dit is volledig afhankelijk van de betreffende situatie. Klachten met betrekking tot vertraging of annulering van vluchten kunnen rechtstreeks worden ingediend bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Komt u niet met de luchtmaatschappij tot overeenstemming, dan kunt u via Green Claim een claim indienen. Neem in alle gevallen contact op met 0049 2822 92 3666 of via service@royal.nl.

Wat te doen in het geval van beschadigde bagage?

Inspecteer uw bagage zodra deze uit het vliegtuig komt en neem op het vliegveld direct contact op met de vliegmaatschappij. Indien de schade pas thuis opvalt laat u door een reparateur een kostenbegroting voor reparatie opmaken en kunt u een beroep op een (eventuele) reisverzekering doen.

Wat te doen als u iets in het hotel of vliegtuig bent vergeten?

Alle vliegmaatschappijen beschikken over een 'Lost & Found' afdeling. Neem daarom direct contact op met de vliegmaatschappij. Bent u iets in het hotel vergeten dan kunnen de medewerkers van Reisbureau Poot via de reisleiding van de touroperator u mogelijk behulpzaam zijn. Neem hiervoor contact op met 0049 2822 92 3666 of via service@royal.nl.

Is uw vraag niet beantwoord? Bekijk de contactmogelijkheden.

Contactgegevens

Neem contact op met Reisbureau Poot per mail of telefoon. U wordt te woord gestaan in het Nederlands.

  • E-mailadres: service@royal.nl

Openingstijden van Reisbureau Poot

Maandag - Vrijdag: 09:30 tot 18:30
Zaterdag: 10:00 tot 15:00

  • Telefoonnummer tijdens openingstijden: 0049 2822 92 3666
  • U belt naar Duitsland, maar wordt in het Nederlands geholpen
  • Reisbureau Poot is gesloten tijdens Duitse feestdagen

Lees hier meer over Royal.nl en Reisbureau Poot